Belægningstyper

Munck Asfalt har udviklet flere OB typer, som kan matche enhver opgave

Lige fra stærkt trafikerede til svært krakelerede veje, samt veje, hvor mere støjsvage belægninger kræves. Mulighed for farvevalg alt efter opgave.

 

OB brugt som trafiksikker belægning, grå Vikan og koksgrå Diabas skærver

OB er en forkortelse for OverfladeBehandling. Klik for stort billede.

 

Enkelt OB

 

Enkelt OB

Består af et bindemiddellag afdækket med et lag skærver i en tæt graduering. Kan udføres fra 2/5 til 11/16mm. Anvendes som almindeligt slidlag.

 

Halvanden OB

 

Halvanden OB

Er en enkelt OB, hvor skærverne er udlagt i ”underskud”, der forkiles med skærver en fraktion mindre end første lag.

Anvendes som almindeligt slidlag, hvor der er meget vridende trafik samt, hvor der er ønske om støjreduktion.

 

Sandwich OB

 

Sandwich OB

Består af et lag skærver udlagt uden bindemiddel og i let underskud. Derpå udlægges et bindemiddellag, der heldækkes af skærver i en fraktion mindre end bundlaget. Anvendes på meget krakelerede belægninger. Her tilføres stor bindemiddelmængde samt en tykkere belægning.

 

Dobbelt OB

 

Dobbelt OB

Består af to lag bindemiddel afdækket med to lag skærver i en tæt graduering. Kan udføres fra 2/5 til 11/16mm. Anvendes som almindeligt slidlag.

  

Fordele ved OB

  • Forsegling af eksisterende vejbelægning, hvorved vandgennemtrængning og dermed nedbrydning af den gamle belægning stoppes. Erfaringen har vist, at bæreevnen i visse tilfælde er øget.
  • Fleksibel
  • Lille belægningstykkelse.
  • God friktion. Den rustikke struktur, som skærverne giver det nye slidlag mindsker risikoen for aquaplaning, idet der er stor drænende virkning ved anvendelse af OB.
  • Kort afspærringsperiode.
  • Vejmarkeringen ses bedre på en rustik end på en glat belægning i vådt føre.
  • Farvevalget giver mulighed for i et vist omfang at ”tilpasse” en belægning til de eksisterende omgivelser.