SAS er et modificeringsmiddel, der tilsættes direkte i asfaltblanderen. SAS-modificeret bitumen hører til den såkaldte in situ fremstillede type i overensstemmelse med gældende specifikationer for bindemidler og klæbemidler. Egenskaberne for SAS-modificeret bitumen fastlægges ved modelforsøg, hvor modificeringsmidlet tilsættes direkte i bitumen.
I tabellen nedenfor findes typiske data for bitumen 40/60 og 70/100 modificeret med SAS. Forbedrede egenskaber ved SASmodificeret asfalt fastlægges ved sporkøringsforsøg (wheel-tracking) efter DS/EN 12697-22.
Udgangsbitumen |
||||
Analyse | Enhed |
Analysemetode |
40/60 |
70/100 |
Penetration ved 25 °C (udgangsbitumen) | 0,1mm |
DS/EN 1426 |
50 | 85 |
Blødhedspunkt K&R (udgangsbitumen) | °C |
DS/EN 1427 |
51 | 48 |
SAS-modificeret bitumen |
||||
Penetration ved 25 °C | 0,1mm |
DS/EN 1426 |
35 | 45 |
Blødhedspunkt K&R | °C |
DS/EN 1427 |
82 | 75 |
Brudpunkt Fraass | °C |
DS/EN 12593 |
-9 | -11 |
Flammepunkt Pensky-Martens c.c. | °C |
ISO 2592 |
270 | 250 |
RTFOT | - |
DS/EN 12607 |
||
Masseændring | % |
DS/EN 12607 |
0,10 |
0,10 |
D K&R | °C |
DS/EN 1427 |
2 |
5 |
- angiver at testmetoden ikke er relevant for denne type modificering (NPD)
Wheel-tracking efter DS/EN 12697-22:
Kontakt os