Lufthavnsprojektet i Bangladesh

3. juni 2013  |  Munck Asfalt

Efter mange indledende møder, tegninger, beregninger og overvejelser, ruller projektet i Bangladesh nu for alvor. Du kan her få et overblik efter knap seks ud af 21 mdr. arbejde.

 

Omfanget af renoveringsarbejdet indebærer en total udskiftning af den eksisterende betonbelægning på lufthavnens taxiways samt tilslutning til landingsbane og stand-pladser. Det geometriske design tilpasses udviklingen i de flytyper der opererer i lufthavnen. Opbygningen af de ubundne bærelag vil bestå af bundsand, knust beton og knust granit. Herpå udlægges ca. 170.000 tons asfalt i fem lag.

 

Alt materiel er ankommet til Dhaka og er således sat i fuld gang. Lige nu kører projektet fornuftigt og der sker fremskridt dagligt, selvom vi også støder på forskellige udfordringer undervejs. En af de mere ubehagelige udfordringer har været en tropisk storm, der for et par uger siden forårsagede kraftig regn og vindstød på op mod 100 km/t.

 

Bangladesh har tre årstider, hvor vinteren er tør og kølig og varer fra oktober til marts. Sommeren varer fra marts til juni og er varm og fugtig. Fra juni til oktober er der regntid, og på denne årstid bliver Bangladesh ofte hærget af oversvømmelser og cykloner. Den årlige nedbør er på 2.540 mm (Danmark: 664 mm). Stormen har heldigvis ikke været så ødelæggende som frygtet og dermed ikke betydet nævneværdige forsinkelser.

 

Den officielle start for projektet er januar 2013 og derfra er udførelsesperioden 21 måneder. På nuværende tidspunkt er der beskæftiget ca. 200 lokale timelønnede medarbejdere. Flere danske medarbejdere er, og har været, udsendt i kortere eller længere perioder.

Se flere nyheder

Ønsker du tilbud eller at blive kontaktet af Munck Asfalt?

Send forespørgsel